June 1, 2010

bercerita tentang peristiwa

hari itu pasti terjadi....................





semakin hari semakin banyak perkara-perkara pelik berlaku kat dunia ni.
dah banyak perangai-perangai dan sikap-sikap yg tak pernah kita jumpa dulu,sekarang dah boleh jumpa...macam-macam bencana turut melanda.bila fikir dan renung sejenak adakah itu membawa petanda sesuatu yg telah dijanjikan akan berlaku..mungkin betol....


bila bercerita bediskusi tentang hari akhirat,hari kiamat,hari penhujung,hari pembalasan,padang mahsyar,hari perhitungan..mesti rasa takut yang teramat sangat.



tapi sedarkah kita...berapa banyak amalan baik yang dah kita lakukan kat dunia ni?cukup bersedia kah kita untuk menghadap YANG MAHA ESA?layak kah kita untuk menghadap NYA?

bila dengar berita tentang kekejaman israel laknatullah menyerang misi bantuan kemanusiaan ke gaza.adakah ini termasuk juga dalam tanda-tanda semakin hampir nya penghujung dunia..??..

antara salah satu tanda-tanda dunia hampir ke pada penghujung nya:



1.Perang antara Yahudi dan Umat Islam

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum muslimin berperang dengan yahudi. Maka kaum muslimin membunuh mereka sampai ada seorang yahudi bersembunyi di belakang batu-batuan dan pohon-pohonan. Dan berkatalah batu dan pohon, ‘Wahai muslim, wahai hamba Allah, ini yahudi di belakangku, kemari dan bunuhlah ia.’ Kecuali pohon Gharqad karena ia adalah pohon Yahudi.” (HR Muslim)


2.Banyaknya kaum wanita

Dari Anas bin Malik ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda. “Sesungguhnya di antara tanda-tanda kiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinahan, banyaknya orang yang minum khamr, sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki.” (HR Bukhari)



3.Bermewah-mewah dalam membangun masjid

Dari Anas ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Diantara tanda kiamat adalah bahwa manusia saling membanggakan dalam keindahan masjid.” (HR Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Hibban)


4.Menyebarnya riba dan harta haram
Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu waktu, setiap orang tanpa kecuali akan makan riba, orang yang tidak makan langsung, pasti terkena debu-debunya.” (HR Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi)

Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu saat di mana seseorang tidak peduli dari mana hartanya didapat, apakah dari yang halal atau yang haram.” (HR Ahmad dan Bukhari)

“Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. kiamat itu Amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak Mengetahui”. (QS. Al A’raf : 187)

ini antara tanda-tanda berlaku nya kiamat kecil..dan bila direnung-renungkan semakin banyak yg telah berlaku pada zaman kini....marilah kita perbaiki amalan dan sentiasa berdoa agar kita semua berada dilandasan yang benar..INSYAALLAH...


"YA ALLAH ya TUHANKu kau selamatkan mereka dan kami semua dari musuh-musuh kami.Permudahkan lah urusan kami di dunia dan akhirat.Lindungi lah kami dari segala ancaman orang-orang kafir...Sesungguh nya kepada MU kami memohon, KepadaMU kami meminta...amin..amin..ya Allah...."

No comments: